Testy psychologiczne dla dzieci

Centrum Terapii Blulandia

Testy psychologiczne dla dzieci

Oferta Centrum Terapii obejmuje szeroki zakres narzędzi diagnostycznych, które pomagają w ocenie rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, społecznego oraz poznawczego dziecka. Oto przykładowe testy:

Centrum Terapeutyczne Blulandia

Znajdziesz u nas profesjonalną pomoc

ASRS obejmuje szeroki zakres zachowań powiązanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, takich jak problemy w zakresie umiejętności komunikacyjnych, deficyty uwagi, trudności w kontaktach z rówieśnikami i z dorosłymi. Uwzględnia również kryteria diagnostyczne ASD z DSM-IV-TR. Jest przeznaczony do pomiaru zachowań związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). Kwestionariusz pozwala dodatkowo diagnozować deficyty w zakresie uwagi, czego nie obejmują główne osie diagnostyczne klasyfikacji zaburzeń DSM.

Neutralny Kulturowo Test Inteligencji Cattella – wersja 2 zrewidowana przez Rudolfa H. Weißa we współpracy z Bernhardem Weißem – Służy do pomiaru inteligencji ogólnej rozumianej jako inteligencja płynna. Zadania wymagają rozumowania indukcyjnego na materiale geometrycznym. Może być użyteczny wszędzie tam, gdzie ocena tej zdolności jest ważna z punktu widzenia prognozowania dalszych osiągnięć jednostki. Test można rekomendować zarówno do stosowania w poradnictwie szkolnym, jak i zawodowym.

N służy do diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujących. Diagnoza obejmuje różne obszary funkcjonowania dziecka, umożliwiając analizę profilową i dostrzeżenie indywidualnej specyfiki problemów. Może służyć do badań przesiewowych oraz badań służących dopasowaniu programu terapii do potrzeb dziecka, śledzenia postępów terapii i modyfikowania jej w razie potrzeby. Pozwala na określenie prawdopodobieństwa występowania ADHD.

Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci – STAIC jest narzędziem przeznaczonym do badania lęku rozumianego jako przejściowy i uwarunkowany sytuacyjnie stan jednostki oraz lęku rozumianego jako względnie stała cecha osobowości. Stosowany do diagnozy przesiewowej oraz indywidualnej; skala C-1 może być przydatna dodatkowo w badaniach eksperymentalnych wymagających rejestrowania zmian nasilenia lęku, a skala C-2 w wykrywaniu dzieci o skłonnościach neurotycznych.  STAIC składa się z dwu podskal, z których jedna (C-1) służy do pomiaru lęku-stanu, a druga (C-2) lęku-cechy. Pytania składające się na podskale umieszczone są po obu stronach jednego arkusza testowego. Każda podskala składa się z 20 pozycji, na które badany odpowiada wybierając jedną z czterech skategoryzowanych odpowiedzi.

Skala Inteligencji Stanford Binet 5. SB5 stosowany jest najczęściej do badania dzieci i młodzieży, głównie ze względu na to, że pozwala skutecznie rozpoznać wiele, nawet bardzo nieznacznych odchyleń od normy intelektualnej w procesie rozwoju. Diagnozowane przez test Bineta dla dzieci zaburzenia intelektualne mogą mieć bardzo różne podłoże, takie jak między innymi: niepełnosprawność intelektualna, zaburzenia organiczne, specyficzne odchylenia rozwojowe i inne. Skala Stanford Binet stosowana u dzieci i młodzieży pozwala – dzięki „wychwytywaniu” u dziecka konkretnych objawów – między innymi na diagnostykę:

  • specyficznych trudności w uczeniu się (dysgrafia, dysleksja, dyskalkulia);
  • zaburzeń rozwoju językowego (takich jak np. opóźniony rozwój mowy, czy SLI – specyficzne zaburzenia językowe);
  • zaburzeń uwagi (głównie: ADHD i ADD);

Test Bineta dla dzieci może również stanowić istotne uzupełnienie diagnostyki prowadzonej w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu, w tym Zespołu Aspergera.